Egzamin ósmoklasisty
Egzamin ósmoklasisty
Szanowni Państwo, w dniach 24, 25, 26 maja 2022 r. uczniowie klas VIII przystąpią do egzaminu ósmoklasisty.
Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące organizacji tego egzaminu.
- Egzamin ósmoklasisty jest obowiązkowy, co oznacza, że każdy uczeń klasy VIII musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę. Ma formę pisemną i składa się z trzech przedmiotów: języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego.
- Egzamin sprawdza wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej w odniesieniu do przedmiotów egzaminacyjnych nauczanych w klasach I–VIII szkoły podstawowej. Jego wyniki będą brane pod uwagę podczas rekrutacji do szkół średnich, jeśli liczba kandydatów będzie większa niż liczba miejsc w danej placówce.
- Laureat i finalista olimpiady przedmiotowej oraz laureat konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty, są zwolnieni z egzaminu ósmoklasisty z tego przedmiotu.
Ogólne zasady dotyczące egzaminu
- Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany przez trzy kolejne dni:
- 24.05.2022 r. – egzamin z języka polskiego, który trwa 120 minut
- 25.05.2022 r. – egzamin z matematyki, który trwa 100 minut
- 26.05.2022 r. – egzamin z języka obcego nowożytnego, który trwa 90 minut.
- W przypadku uczniów, którzy zostali zakwalifikowani do przedłużenia czasu pracy trwa odpowiednio:
– egzamin z języka polskiego – 180 minut
– egzamin z matematyki – 150 minut
– egzamin z języka obcego nowożytnego – 135 minut - Uczniowie przychodzą do szkoły na wyznaczoną godzinę w strojach galowych.
- Uczniowie mają ze sobą legitymacje.
- Na egzamin uczeń przynosi ze sobą wyłącznie przybory do pisania: pióro lub długopis z czarnym tuszem/atramentem, a w przypadku egzaminu matematyki również linijkę.
- Na egzaminie nie można korzystać z kalkulatora oraz słowników (poza osobami z odpowiednimi dostosowaniami).
- Nie wolno przynosić i używać żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.
- Uczniowie mogą mieć ze sobą małą butelkę wody, która powinna stać na podłodze przy nodze stolika.
- Podczas egzaminu z każdego przedmiotu każdy zdający siedzi przy osobnym stoliku. Na stoliku mogą znajdować się wyłącznie arkusze egzaminacyjne, materiały i przybory pomocnicze wskazane w komunikacie dyrektora CKE oraz – w przypadku uczniów chorych lub z niepełnosprawnościami – leki i inne pomoce konieczne ze względu na chorobę lub niepełnosprawność.
- Członkowie Zespołu Nadzorującego losują numery stolików, przy których uczniowie będą pracować.
- Uczniowie rozpoczynają pracę z arkuszem po otrzymaniu polecenia nauczyciela.
- Uczeń ma obowiązek samodzielnie rozwiązywać zadania zawarte w arkuszu egzaminacyjnym, w szczególności tworzyć własny tekst lub własne rozwiązania zadań w czasie trwania egzaminu.
- W czasie egzaminu uczniowie nie opuszczają sali.
- W uzasadnionych przypadkach uczniowie udają się do toalety pod opieką innego nauczyciela. Potrzebę wyjścia uczeń sygnalizuje przez podniesienie ręki.
- Uczeń zostawia na ławce zamknięty arkusz.
- Po rozdaniu arkuszy uczniowie spóźnieni nie zostają wpuszczeni do sali.
- Jeżeli uczeń skończył pracę przed wyznaczonym czasem, zgłasza to przez podniesienie ręki, zamyka arkusz i odkłada go na brzeg stolika.
- Jeżeli uczeń zakłócałby przebieg egzaminu, przewodniczący przerywa mu pracę i unieważnia egzamin.
- Egzamin można również unieważnić, gdy uczeń
1. rozwiązuje zadania egzaminacyjne niesamodzielnie
2. wniósł na salę egzaminacyjną jakiekolwiek urządzenie telekomunikacyjne lub korzysta z takiego urządzenia na sali egzaminacyjnej
3. wniósł na salę egzaminacyjną materiały lub przybory niewymienione w komunikacie dyrektora CKE o materiałach i przyborach pomocniczych - Uczeń, któremu unieważniono egzamin, pisze go w terminie czerwcowym.
Po rozdaniu arkuszy uczniowie:
– zapoznają się z instrukcją zamieszczoną na pierwszej stronie arkusza
– sprawdzają kompletność arkusza tj. czy zawiera zeszyt zadań oraz kartę odpowiedzi
– czy zeszyt zadań zawiera wszystkie kolejno ponumerowane strony
– czy nr pesel na naklejkach jest prawidłowy
– wpisują kody i umieszczają naklejki przygotowane przez OKE w wyznaczonych miejscach arkusza egzaminacyjnego
– nie wolno podpisywać się na arkuszu
Na 10 minut przed zakończeniem czasu przeznaczonego na pracę z arkuszem egzaminacyjnym przewodniczący zespołu nadzorującego przypomina zdającym o konieczności zaznaczenia odpowiedzi na karcie odpowiedzi.
Przewodniczący zespołu nadzorującego po upływie czasu przeznaczonego na pracę z arkuszem egzaminacyjnym:
- informuje zdających o zakończeniu pracy
- wyznacza dodatkowy czas (5 minut) na sprawdzenie poprawności przeniesienia przez uczniów odpowiedzi na kartę odpowiedzi (dotyczy zdających, którzy mają obowiązek zaznaczenia odpowiedzi na karcie)
- poleca członkom zespołu nadzorującego kontrolę czynności wykonywanych przez uczniów
- poleca po upływie dodatkowego czasu zamknięcie arkuszy i odłożenie ich na brzeg stolika.
Uczeń lub jego rodzice mają prawo wglądu do sprawdzonej i ocenionej pracy egzaminacyjnej tego ucznia, w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej, w ciągu 6 miesięcy od dnia wydania przez okręgową komisję egzaminacyjną zaświadczenia/ informacji o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty.
Zadania na egzaminie ósmoklasisty
W arkuszu egzaminacyjnym z każdego przedmiotu znajdą się zarówno zadania zamknięte (tj. takie, w których uczeń wybiera jedną odpowiedź z kilku podanych), jak i zadania otwarte (tj. takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź). Przykładowe zadania wraz z rozwiązaniami można znaleźć w informatorach o egzaminie ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów.
Wyniki i zaświadczenia
Wyniki egzaminu uczniowie poznają 1 lipca 2022 r., a zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu otrzymają 8 lipca 2022r.
Szczegółowe informacje o zasadach przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty są dostępne na stronie internetowej CKE:
https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/harmonogram-komunikaty-i-informacje/
i OKE:
https://oke.jaworzno.pl/www3/eo/
Jak radzić sobie ze stresem? - link
Na skróty
Mobilnie w stałym kontakcie z gminą
Razem możemy więcej
Tworzymy przestrzeń dla wspólnoty i aktywnego uczestnictwa w życiu Naszej placówki. Uczymy się szanować siebie nawzajem oraz wspólnie rozwiązywać pojawiające się konflikty.
W dobrym kierunku
Wierzymy w znaczącą rolę szkoły i pozytywne relacje między uczniami a nauczycielami. Aktywnie inspirujemy, stawiamy wyzwania, wspieramy uczniów i siebie nawzajem, aby pozytywnie wpływać na rozwój przyszłych pokoleń.
Dostępny samorząd - granty